Home Gimp Complexe objecten vrijstaand maken met Photoshop of Gimp

Complexe objecten vrijstaand maken met Photoshop of Gimp

3792
0

Blending

Lastig onderwerp, simpele oplossing: met functies voor samenvoegen krijgt het zeilschip snel een levendige achtergrond.

Lastig onderwerp, simpele oplossing: met functies voor samenvoegen krijgt het zeilschip snel een levendige achtergrond.In het gunstigste geval hoef je helemaal geen maskers te gebruiken en lukt het met de verschillende overvloeimodi al om de oude achtergrond gewoon te verbergen. Dat werkt vooral met bomen en andere complexe vormen voor een overwegend egale achtergrond. Zulke beeld delen met een beperkt bereik aan helderheidniveaus kun je met de zogenaamde Kanaalmixer heel makkelijk zichtbaar maken en verbergen. Dan kun je een object niet alleen binnen een paar seconden in een nieuw decor plaatsen, maar ook in rook- en nevelslierten of wolken hullen.

Met een paar handelingen koppel je de enorme tuigage van het zeilschip Staatsrad Lehmkuhl in de haven van Bergen in Noorwegen los van de flauwe witte lucht: zeilschipfoto selecteren (Ctrl+A), kopiëren (Ctrl+C) en als nieuwe laag aan de luchtfoto toevoegen (Ctrl+V). Verhoog het contrast van de middentonen met ‘Schaduw / hooglichten’ in het menu ‘Afbeelding / Aanpassingen’ en een selectieve contrastverhoging met behulp van het filter ‘Onscherp masker’ (lage waarde voor ‘Hoeveelheid’ en een hoge waarde voor ‘Straal’) doet vooral het bovenste touwwerk beter uitkomen, zodat die niet verdwijnen bij het aansluitend overvloeien.

Twee keer slepen met de schuifregelaar van 'Deze laag' bij 'Overvloeien als' is voldoende om de heldere achtergrond te verbergen. De schuifregelaar van 'Onderliggende laag' haalt overigens het helderheidniveau van de achtergrond naar de voorgrond – waarmee je objecten in wolken of een rooksluier kunt verhullen.Met het onderdeel ‘Toonbereik’ van het laageffect ‘Opties voor overvloeien’ maak je nu alle pixels rondom het zeilschip transparant als je in het juiste kleurkanaal het overeenkomende helderheidbereik instelt. In dit geval levert het luminantiekanaal een goed resultaat op. De pixels met hoge helderheidwaarden van de bovenste laag verberg je door de rechterschuifregelaar van ‘Deze laag’ naar links te slepen. Hierdoor ontstaan  aanvankelijk harde randen en deels abrupte kleurovergangen. Houd Alt ingedrukt en klik op het rechtergedeelte van de gesplitste schuifregelaar. Door deze flink naar rechts te slepen bereik je de gewenste zachte overgang tussen het schip en het blauwe zeegezicht. Om dit  resultaat te optimaliseren, moet je de linkerschuifregelaar wat bijstellen.

Het schip met zijn deels heldere touwwerk steekt nog duidelijk af tegen de nieuwe omgeving, maar met de overvloeimodus ‘Vermenigvuldigen’
worden de touwen een stuk donkerder. Zo eenvoudig gaat het niet in alle gevallen, maar door de laagstijl zijn hier in één klap alle  probleemgebieden gewoon verdwenen. Met de modus ‘Lichter’ zou je dus een heel helder onderwerp met donkere chromatische aberraties
kunnen corrigeren. Het loont dus de moeite een beetje met de overvloeimodi te stoeien.

Het vermenigvuldigen heeft ook een vleugje van de achtergrondkleuren over het hele schip gelegd. Dat is een aangenaam bijeffect omdat objecten het omgevingslicht reflecteren. Een paar plekken op de scheepsromp en de masten moeten wel hersteld worden, waar de achtergrond ten onrechte doorschijnt. Ondanks een goede  voorbereiding heeft de lucht ook een deel van het touwwerk op eenderde van boven opgeslokt.

Maak een kopie van het originele schip bij wijze van reservelaag: selecteer de laag met het zeilschip, dan Ctrl+A en Ctrl+C om alleen de pixels onder laageffecten te kopiëren. De optie ‘Laag dupliceren’ zou ook alle effecten en maskers meekopiëren. Deze laag plaats je helemaal bovenaan
– selecteer de bovenste laag, maak dan met Shift+Ctrl+N een nieuwe laag aan en voeg met Ctrl+V de gekopieerde pixels toe . Houd Alt ingedrukt
en klik op het laagmaskersymbool om alle pixels in de afbeelding transparant te maken.

Een kopie van het schip inclusief laagmasker dient voor het reconstrueren: de verbleekte touwen komen weer tevoorschijn door met een groot zacht penseel op de geselecteerde laag te verven. De overvloeimodus 'Vermenigvuldigen' maakt het kunstmatig heldere touwwerk donkerder.Met een groot zacht penseel (in dit geval 700 pixels) en een dekking van 10 procent teken je nu in het deel op eenderde van boven van het masker. Door het lage dekkingspercentage schijnt het  touwwerk net genoeg door en verbleekt de blauwe reservelucht slechts lichtjes, waardoor het er nog realistisch uitziet. Om de masten op  eenderde van onderen naar de voorgrond te halen, teken je meerdere keren met een redelijk groot penseel met gemiddelde hardheid en een dekking van bijvoorbeeld 30 procent met witte maskerkleur op de betreffende delen van het masker.

Het komt soms ook voor dat delen van de achtergrond niet zichtbaar worden. Dan kun je transparantie afdwingen met een extra laagmasker voor het met een kleurbereik gemaskeerd
onderwerp.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here