Met de Extraheertool, Snel selectiegereedschap en Randverfijning is het heel eenvoudig om een bepaald motief van zijn achtergrond los te weken. Maar bij losse haren en fijne structuren zul je toch echt aan de slag moeten met maskers en kanalen.
Het perfecte portret ontstaat niet in de fotostudio, maar in het echte leven. Dat heeft wel als nadeel dat een portret niet altijd goed tot zijn recht komt door de achtergrond.
Want een gezellig huis wekt dat gevoel toch vooral op omdat er geleefd wordt. En waar geleefd wordt, ligt achtergebleven rommel van een feestje of rondslingerend speelgoed. En bij portretten van een idyllische strandscène zul je net zien dat er overdadig ingesmeerde torso’s voorbij slenteren. Niet iets waardoor de wereld vergaat, maar toch niet optimaal. Dat soort foto’s zijn in ieder geval spannender dan een opname met een strak witte of stralend blauwe achtergrond. Het gemakt waarmee je een achtergrond kunt verwijderen loopt uiteen van supersimpel tot razend ingewikkeld. Het snelle selectiegereedschap in Photoshop kan in combinatie met de in CS5 geïntroduceerde optie Rand verfijnen de meeste problemen bij het vrijstaand maken van objectieven snel en overtuigend de baas. Ook een redelijk ongetemde bos haar of een stuk huid kun je daarmee nauwkeurig afscheiden. De halfautomatische extraheertools van hobbymatig ingezette beeldbewerkingprogramma’s als Photoshop Elements en Paint Shop Pro presteren net iets minder. Ze knippen minder nauwkeurig en bieden weinig nabewerkingstools. Ook de selectiegereedschappen van Gimp kunnen niet tippen aan de Photoshop-versie en het programma biedt ook geen randverfijning.
Maar zelfs paradepaard Photoshop heeft zo zijn grenzen. Bij complexe, onregelmatige structuren van bomen en planten, springerig of krullend haar en ook een wisselende of nauwelijks afgetekende achtergrond helpt alleen nog professioneel uitsnijden. Dat is op zich niet moeilijk, maar je moet wel even een paar grondbeginselen kennen en vooral in het begin veel oefenen.